
סדנה מספר 40 של חוזק חבית
ל"ג בעומף 2026
סדנה מספר 40 של חוזק חבית התקיימה ב-4.5.2026 במרכז המבקרים של מזקקת M&H בתל אביב.
סדנה מספר 40 התרחשה בערב ל"ג בעומר, ועסקה בוויסקי מעושן כראוי ליום וכפי שנעשה בסדנה המקבילה בשנת 2025. הפעם, החלטתי להפתיע את המשתתפים אשר טעמו בטעימה עיוורת שמונה מהדורות שונות של מזקקת טורבייג מהאי סקאי - מזקקה חדשה יחסית אשר החלה לעבוד בינואר 2017. המזקקה קטנה עם יכולת ייצור של חצי מיליון LPA בשנה, ומייצרת וויסקי מעושן במגוון רמות עישון. נכון למועד הסדנה הייתה מהדורה אחת בלבד משעורה לא מעושנת. המזקקה אשר שייכת למבקבק עצמאי בשם מוסברן דיסטילרז מנגישה מאוד את נושא רמת העשן בשעורה ובנוזל, ומספקת מידע מדויק באשר לשני המדדים. השקיפות הזו מאפשרת לנו הצרכנים להיות מיודעים ברמה גבוהה מאוד וגם מאפשרת טעימה מסודרת והשוואתית של רמות עשן שונות - וזה בדיוק מה שעשיתי. במהלך הסדנה טעמנו ארבעה זוגות של טורבייג ברמות עשן שונות, שני זוגות בחוזק של 46% ועוד שני זוגות בחוזק החבית או קרוב לו. מכיוון שמדובר במזקקה חדשה כמובן שכל המהדורות בגילאים צעירים, ובכל זאת מגיל 3 עד גיל 8 ניכר הבדל חד משמעי והתפתחות של הנוזל עם השנים.
מכיוון שהמשתתפים לא ידעו מה טועמים, את סקירת המזקקה דחיתי לזמן הפלייט האחרון. הזמן לפני כן הוקדש לדיון בגל הרביעי - מתי החל, מה קורה בתעשיית הוויסקי הסקוטי מאז שהחל, אילו תופעות בו חוזרות ולמעשה כבר ראינו בעבר ומה ייחודי לו, למשל שימוש במגוון אדיר של חביות. תוך כדי דיברנו על תופעת המבקבקים העצמאיים כפי שהיא מתבטאת כיום לעומת בעבר, כמות המזקקות שנפתחו, איזה אזור צמח הכי הרבה במהלך הגל הרביעי, חזרתו של הויסקי המעושן למרכז הבמה, ותופעת ההשקעה בחביות - וההונאות אשר נלוות אליה, בגל הרביעי כמו בגלים השני והשלישי. אז מה טעמנו?
פלייט ראשון כלל שתי מהדורות צעירות וב-46%, הראשונות שהמזקקה הוציאה, שהן חלק ראשון ושני בסדרת לגאסי. הלגאסי 2017 והאלט גלין. למרות ההבדל הקל בגיל, 3 ו-4 שנים בהתאמה, היו שני הבדלים מעט יותר משמעותיים. בעוד הלגאסי התיישן רק בברבן מילוי ראשון ועם שעורה ב-55-60 ppm, ובנוזל 16 ppm, האלט גלין התיישן גם בחביות ריפיל ברבן ועם 77 ppm בשעורה שהיתרגמו רק ל-17 ppm בנוזל. שניהם הרגישו צעירים אבל טעימים, עם נוטים ירוקים של טימין שרוף. רמה גבוהה מאוד לוויסקי בגיל כזה.
בפלייט השני המשכנו לשתי המהדורות הבאות בסדרת הלגאסי, גם הן ב-46%, הפעם עם רמת עישון כמעט זהה בשעורה אבל שונה מאוד בנוזל. הסאונד אוף סליט שיצא בשנת 2025 והנוק נה מוין מ-2024. כאן היו לנו גם חביות מגוונות יותר, והחדר נחלק בחיבתו בין המהדורות. הסאונד אוף סליט אשר התיישן בחביות ברבן וגם וירג'ן אוק מגיע משעורה ב-78 ppm, ובנוזל 14.5 ppm, בלבד. לעומת זאת הנוק נה מוין התיישן בחביות ברבן, אולורוסו ופדרו חימנז, עם 78.4 ppm בשעורה שהיתרגמו ל-19.7 ppm בנוזל. הקפיצה בגיל, ההבדל בסוגי החביות, והפער ברמת העשן בנוזל עשתה בדיוק מה שקיוויתי - והמשתתפים חשבו שמדובר במזקקה אחרת לגמרי מאשר בפלייט הראשון, וגם שמדובר במהדורות משתי מזקקות שונות. בעיני הנוק נה מוין היה המוצלח מביניהם.
בפלייט השלישי עברנו לחוזקים גבוהים יותר, כשהפעם רציתי להשוות וויסקי בחוזק גבוה ובדיוק באותם גיל ורמת עישון אך עם פיניש מעניין ודי נדיר. שתי המהדורות זוקקו משעורה ב-77 ppm שהפכה לנוזל ב-16-17 ppm. הראשונה היא ביקבוק עצמאי של האחים תומפסון והיא ואטינג של חביות ברבן במילוי ראשון שבוקבקו ב-57.1%, ככל הנראה 100 פרוף ולא חוזק החבית. מספר הבקבוקים אינו ידוע, אך הגיל כן - 7 שנים. זה היה פשוט חומר מעולה, מאוזן, טעים, והזכיר את הלגאסי 2017 עם הטימין והירוק-שרוף, רק ברמת מורכבות אחרת. מהדורה שניה הייתה חבית בודדה בלעדית לוויסקי אקסצ'יינג', בת 7 גם כן, אשר עברה פיניש של 16 חודשים באלון סקוטי - דבר שלא רואים הרבה. 251 בקבוקים בחוזק החבית, 58.7% וזה היה אחד משני הנוזלים המרשימים ביותר בערב. מתוק ויבש, עשיר, האלון הסקוטי נתן חתימה של וירג'ן אוק מתובל אבל לא בהגזמה והשתלב מעולה בעשן. בקבוק פנטסטי, חלק מהמשתתפים הזמינו אותו מהאקסצ'ייג' בסוף הסדנה ואני לגמרי מבין מדוע.
בפלייט האחרון פגשנו את שתי המהדורות עם הפיט לבל הגבוה ביותר, זהה בשתיהן - שעורה ב-78 ppm ונוזל ב-22.8 ppm. זה לגמרי הורגש שהם היו המעושנים ביותר בליינאפ, לכן שוב חשבו שמדובר במזקקה אחרת. מהדורה ראשונה הייתה דיסטילרי אקסקלוסיב בת 5, 820 בקבוקים ב-58.1% ובפיניש חביות בירה פורטר ממבשלת בירה מהאי. מהדורה שנייה הייתה אלט גלין בחוזק חבית, גם היא בת 5, בחביות ברבן מילוי ראשון וריפיל ובחוזק יפה של 61.1%. למרות שהחוזק וסוג החבית באלט גלין חוזק חבית על פניו נותנים יותר במה לנוזל עצמו, מהדורת המזקקה בפיניש פורטר הייתה פנטסטית ובעיני המנצחת של הערב. המתיקות הקלויה של הבירה פשוט השתלבה יפה בנוזל.
שורה תחתונה - היה ערב טעים מאוד, מעניין, והיכרות עם מזקקה שכבר עושה וויסקי טעים והיא בעיני פוטנציאל אדיר לחובבי וויסקי מעושן. וויסקי זה כיף, מחכה כבר לל"ג בעומף 2027!





















